Hopp til innholdet

Bokanmeldelse: Blue ocean strategy

Denne boken har flere av mine «youtube mentorer» anbefalte at jeg burde lese! Endelig kom jeg i mål. Det tok lang tid men her min bokanmeldelse av boken.

Bokinformasjon

Forfatter: Renée Mauborgne, W. Chan Kim
Full tittel på boken. Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant.
Utgitt: 2004/2005
Målgruppe: Alle bedriftseiere
Juli 2023: Leste 70% av boken

Bokanmeldelse

Hovedprinsippene i Blue Ocean Strategy inkluderer:

  1. Verdikurver: Bedrifter bør kartlegge og forstå verdikurvene i sin bransje, det vil si de ulike faktorene som kundene verdsetter og hva konkurrentene tilbyr. Deretter kan de vurdere hvordan de kan endre eller forbedre denne verdikurven for å skape en unik posisjon.
  2. Fokus på kundeverdi: Blue Ocean Strategy legger vekt på å skape høy kundeverdi gjennom innovasjon. Bedrifter bør se etter måter å tilby noe annerledes og bedre enn det som allerede er tilgjengelig på markedet.
  3. Eliminering, reduksjon, økning og skapelse: For å oppnå en blå hav-tilstand, må bedrifter vurdere hvilke faktorer de kan eliminere, redusere, øke eller skape i forhold til konkurransen. Dette kan hjelpe dem med å skape en differensiert posisjon og tiltrekke seg nye kunder.
  4. Ikke-konkurransedyktig rom: Bedrifter bør søke etter nisjer eller markedsområder hvor konkurransen er lav eller ikke-eksisterende. Dette kan innebære å målrette seg mot nye kundesegmenter, tilby helt nye produkter eller tjenester, eller omdefinere bransjen.
  5. Verdibasert prising: Blue Ocean Strategy kan også involvere en annen tilnærming til prising, der bedrifter tar betalt basert på den unike verdien de tilbyr, i stedet for å konkurrere utelukkende basert på pris.

Nedenfor har jeg inkludert noen av gullkornene fra boken:

  • Boken fremhever betydningen av å være innovativ og tenke utenfor boksen for å oppnå bærekraftig konkurransefortrinn.
  • Boken argumenterer for at suksess ikke bare handler om å slå konkurrentene, men også om å skape nye markeder og muligheter.
  • Det poengteres at bedrifter bør fokusere på å levere ekstraordinær kundeverdi, ikke bare konkurransebasert pris.
  • Blue Ocean Strategy oppfordrer til å skape strategier som er lett forståelige og kan implementeres praktisk.

Oppsummering

Dette var hva jeg likte med boken:

  • Elsker hele konseptet «blue-ocean» strategi der du ikke er redd for å gjøre ting annerledes enn andre
  • Skal du lykkes som bedrift må du levere fantastisk kundeverdi ellers vil du ikke lykkes
  • En strategi som alle kan forstå er en god strategi
  • Ta betalt etter det du skaper av verdi

Dette er hva jeg ikke likte med boken

  • Til tider svært teoretisk
  • Lange avsnitt med svært mye informasjon – boken kunne vært halvparten av lengden

Basert på dette får denne boken en score på:

6 / 10

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating