Hopp til innholdet

Bokanmeldelse: Company of One

En god kollega av meg sa at jeg bare måtte lese denne boken! Noe jeg er veldig glad for nå. Her har du min oppsummering av boken!

Bokinformasjon

Forfattere: Paul Jarvis
Bok tittel: Company of One – Why Staying Small is the Next Big Thing for Business
Utgitt: 2019
Målgruppe: Dagligere ledere, gründere og entreprenører
2023: Leste 100% av boken

Bokanmeldelse

Dette er en bok som legger frem et rammeverk om hvordan bedrifter i dag kan skalleres på en bærekraftig og forsvarlige måte. Det er her konseptet «Company of One» blir introdusert. Forfattaren definerer konseptet som følger:

«A company of one is a collective mind-set and model that can be used by anyone, from a small business owner to a corporate leader, to take ownership and responsibility for what they do to to become a valuable asset in any marketplace – in terms of both mental and practices and business application.

A company of one is simply a business that questions growth. It follows these three steps: Start small, define growth and keep learning.»

Hovedbudskapet til forfatteren handler om at du som eier eller daglig leder av en bedrift bør rette oppmerksomheten mot hva du kan gjøre i dag med eksisterende ressurser for å forbedre virksomheten, ikke bare gjøre den større.

I dagens marked har tydelig omsetningsvekst blitt hovedparameteren for å vurdere om du har en vellykket bedrift eller ikke. Forfatteren ønsker å utfordre dette narrativet og hevder at du kan utfordre hvor viktig vekst er for bedriften din. I stedet for å ta beslutninger basert på å øke omsetningen, viser tallene at sunn vekst heller bør være et resultat av en fantastisk tjeneste eller produkt, i stedet for å være det primære målet.

I de følgende avsnittene går jeg mer inn på hva dette betyr i praksis og hvorfor.

Kunsten å vokse organisk

Fra 2017 har jeg arbeidet fulltid som en såkalt SEO-konsulent for en rekke bedrifter i ulike bransjer. SEO står for søkemotoroptimalisering og handler om bli «synlige» i det organiske søket i Google. Dette oppnår man ved å optimalisere nettsider basert på søkefrasene som målgruppen søker etter og over tid lede til besøk på disse nettsidene. Dette er en svært tidskrevende prosess og det kan ofte ta flere år med arbeid før de store resultatene kommer. Og her kommer den overførte betydningen til denne boken.

På samme måte at det tar tid å bygge organisk synlighet tar det også lang tid å bygge en bedrift av høy kvalitet, effektiviteten og kundetilfredshet. Min erfaring er at jo raskere en bedrift ønsker å vokse jo lengre bruker de faktisk på å komme dit. Det er dette poenget som Paul påpeker i denne boken. Isteden for å ansette mange ansatte bør man heller bygge sten for sten og at veksten blir et biprodukt av at bedriften leverer fantastiske tjenester eller produkter.

Din eksisterende kunder er din viktigste ressurs i bedriften

I jakten på raskt vekst er det svært vanlig at eksisterende kunder til en bedrift ikke får nok oppmerksomhet og ender å gå til en annen leverandør. Denne boken påpeker at dine eksisterende kunder er faktisk din viktigste ressurs til videre vekst. Investerer du all din tid og energi vil kundene dine for det første bli værende men de vil også på sikt kunne anbefale deg til andre selskaper. Grunnen for at dette ikke følges i dagens bedrifter er for at vekst på denne måten tar tid enn å legge store budsjetter på markedsføring.

Høydepunkter fra boka

  • Ideas aren’t a valid currency in business, only execution is.
  • More companies should focus their efforts on becoming better instead of simply growing bigger
  • The more you understand your customers, the more you can tailor and position your products that provide real value for them.
  • I have learned the importance of treating my customers the way i’d want to be treated if the situation had been reversed.
  • Where companies of one can thrive and stand out is in exceeding those expectations, through personal touches, building reciprocity, and treating customers like they’re very important (hint: they are)
  • In saying no to anything that doesn’t fit, you leave room to say yes to those rare opportunities that do fit – opportunities that align with the values and ideas of your business
  • Success is something that can be personally defined
  • Your goal as a company of one should be to be profitable right from the start. Or at least as quickly as possible.
  • All decisions within the company of one should be made with a focus on realized profit, not based on expectation that profit may happen
  • Customer success is the biggest cornerstone of a profitable company of one
  • More isn’t always better
  • «Overhead = Death»
  • A business study showed that 86 prosent of companies that succeeded in the long term did NOT take venture capital (VC) money
  • If you’re a company of one, your mind-set is to build your business around your life, not the other way around
  • Typicially, as companies gain success or traction, they grow by taking on additional complexities. These complexities can often detract from a business’s original focus, resulting in more costs and investments of more time and money

Oppsummering

Dette her en fantastisk og inspirerende bok for enhver som jobber i en bedrift i dag eller vil starte sitt eget selskap. Den er praktisk, inspirerende og har svært mye faglig tyngde når det kommer til temaet den dekker. Dette kommer fordi forfatteren selv har startet og driver sitt eget «Company of One» med stor suksee.

Det jeg tar med meg fra boken er dette:

  • Omsetningsvekst for en bedrift bør komme som et resultat av verdien bedriften skaper i dag og ikke en hypotetisk ideell drøm i fremtiden
  • Alltid still spørsmålet: «Hvordan kan vi som bli bedrift bedre og skape mer verdi for våre kunder?»
  • Din egen bedrift bør drives på en måte slik du lever det livet du ønsker å leve utenfor arbeidet

Basert på dette får denne boken en score på:

8 / 10

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating