Hopp til innholdet

Growth Hacking

De siste årene har begrepet «Growth hacking» eller «Growth Marketing» blitt brukt av veldig mange selskaper, men hva betyr disse begrepene? Og hva kan vi bruke de til? Da har du kommet til riktig artikkel!

Hva er growth hacking?

Growth hacking er et eget felt innen business der målet er å oppnå vekst gjennom å kjøre raske eksperimenter for å identifisere hva som faktisk driver vekst og ikke. Disse forsøkene skaper et godt grunnlag som gjør at man kan ta datadrevne beslutninger for hvilke tiltak som bør implementeres først.

Nøkkelen for å lykkes med growth hacking er å ikke etterstrebe det perfekte resultatet men heller ta raske og effektive avgjørelser på nytt og på nytt. Growth hacking er ikke et system men heller en måte å tenke på når man ikke vet hva løsningen på et problem er. Mer om det i neste avsnitt!

Slik kan du komme i gang

Du kan bruke growth hacking metodikken til å løse problemer som du ennå i vet svaret på. Du kan følge følgende trinn:

  • Skriv ned alle mulige løsninger for problemet (Jo fler jo bedre)
  • Ranger mulighetene fra best til dårligst idè
  • Bestem 3 tiltak som du skal implementere
  • Start implementeringen
  • Sjekk resultat utviklingen over tid

Oppsummering

Kjente selskaper som Dropbox, Airbnb med flere har benyttet denne teknikken for å oppnå eksplosiv vekst. Temaet er kjempe spennende å noe jeg ønsker å lære mer om!

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating