Hopp til innholdet

Arbeidsglede

Vi tilbringer en stor del av livet vårt på jobb, og det er viktig å ha en positiv opplevelse mens vi er der. Arbeidsglede kan være en avgjørende faktor for å øke produktiviteten og trivselen på arbeidsplassen. Men hva er det som egentlig gir økt arbeidsglede, og hvorfor er det viktig? Det handler denne artikkelen om!

Definisjon av arbeidsglede

Arbeidsglede er en positiv følelse knyttet til arbeidet man utfører. Det kan være en følelse av tilfredshet med arbeidsoppgavene, en følelse av å være verdifull for arbeidsplassen, eller en følelse av tilhørighet til arbeidsgruppen. Arbeidsglede kan også være knyttet til å oppleve mestring og utvikling i arbeidet.

Hvorfor er arbeidsglede viktig?

Arbeidsglede kan ha en positiv effekt på både dine egne og andres prestasjoner. Når man er glad i arbeidet man utfører, er man mer motivert og produktiv. Det kan også føre til lavere sykefravær og bedre trivsel på arbeidsplassen. Økt arbeidsglede gjør det også å beholde ansatte i bedriften. Altså reduserer turnover i selskapet, noe som er svært lukrativt.

Hvordan kan du øke din arbeidsglede fremover?

Det finnes flere faktorer som kan bidra til økt arbeidsglede. Her er ti punkter som kan hjelpe deg til å ta de rette stegene:

  1. Å ha en meningsfull jobb og føle at man gjør en forskjell
  2. Å ha en god balanse mellom arbeid og fritid
  3. Å ha god ledelse og støtte fra overordnede
  4. Å ha klare mål og å se fremgang i arbeidet
  5. Å ha muligheter for å lære og utvikle seg i jobben
  6. Å ha en god arbeidsmiljø og en positiv kultur
  7. Å ha fleksible arbeidstider og muligheter for hjemmekontor
  8. Å få betalt i samsvar med det man bidrar med til bedrifte
  9. Å ha muligheter for å få feedback og anerkjennelse for arbeidet
  10. Å ha muligheter for å ta ansvar og få tillit i sitt eget arbeidet

Dette er min utfordring til deg

Det jeg ønsker er at du skal finne deg et ark (printe ut listen ovenfor) og skrive tallene 1 til 10 nedover på arket. Du skal nå gå gjennom hver av punktene nevnt ovenfor og rangere dem med følgende kriterier, etter hva din nåværende jobbsituasjon er:

  1. Helt feil
  2. Noe sant
  3. Enig
  4. Veldig enig
  5. Kunne ikke vært bedre

Hvis du setter 1 på punkt 2 «Å ha en god balanse mellom arbeid og fritid», er dette et tydelig signal om at du bør sette inn noen tiltak for å få en bedre balanse. Når du har fått oversikt over samtlige tingene som påvirker din arbeidsglede kan du faktisk gjøre noe med det selv!

Husk: Det er summen av alle disse punktene og andre som påvirker vår opplevde arbeidsglede. Jeg ønsker deg masse lykke til med å maksimere din arbeidsglede resten av dette året!

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating