Hopp til innholdet

Bokanmeldelse: Fisken på disken

Informasjon om boken

Navn på boken: Fisken på disken – Om å ta valg
Forfatter: Anita Krohn Traaseth – Norsk forretningskvinne, forfatter og foredragsholder
Utgitt: 2021
Målgruppe: Alle som har lyst å få et innblikk i hva det vil si å være en toppleder
Lest: April 2023

Introduksjon

Denne boken er en oppfølger til boken «Godt nok for de svina» som ble utgitt i 2014. Denne boken handler om å ta valg og stå midt i livet uavhengig av stormen du måtte befinne deg i. Anita forteller veldig levende gjennom hele boken hvordan det faktisk var å være toppleder for bedriften Innovasjon Norge over en 5-års periode. Hun skriver ærlig, sårbart og viser skyggesiden (prisen hun måtte betale) av det å være en offentlig person. Nedenfor har jeg samlet noen av gullkorna fra boka.

600 såkalte «speed dates» på et år

Det første året som Anita var leder i Innovasjon Norge hadde hun et sterkt behov for å skaffe innsikt i hvem kollegaene hennes var og hvordan kulturen innad i selskapet ble levd ut. Dette resulterte i at hun i løpet av det første året hadde hele 600 én-til-én samtaler med nye kollegaer. Dette synes jeg viser skikkelig integritet når det kommer til hennes lederstil. Hvor mange toppledere hadde «giddet» å gjøre en slik massiv jobb? For meg er dette et eksempel til etterfølgelse i min hverdag som avdelingsleder. Hvor mange oppfølgingssamtaler har jeg selv med de jeg leder. Hvis hun klarte å lede en av Norges største bedrifter og ha så mange samtaler, bør virkelig få til mer enn de årlige medarbeidersamtale der jeg jobber.

Det er stor forskjell mellom å lede (leadership) og administrere (management)

I kapittel 7 innleder Anita med følgende sitat fra John P. Kotter «The world is overmanaged and underled». Og da kommer vi inn på en veldig bra tydeliggjøring. Det er stor forskjell mellom å administrere og lede mennesker. Det ene er ikke bedre eller dårlige enn det andre men å ha en kombinasjon av disse egenskapene gjør deg til en god leder. Nedenfor har jeg inkludert hva som skiller de fra hverandre:

  • Admininistrajonsegenskaper handler om din evne til å planlegge, strukturere, bygge og lede en bedrift / organisasjon for å oppnå et spesifikt mål.
  • Lederegenskaper omhandler å identifisere en mulig endring, ved å etablere retning, være tett på medarbeidere, motivere og inspirere.

Arbeider du som daglig leder vil ditt hovedansvar for bedriften være å sette mål, retning og få folk med dit du leder. Er du en avdelingsleder vil det være helt essensielt å at du har gode evner til å planlegge, strukturere og utføre arbeidet som er nødvendig for at bedriften skal lykkes. Synes dette var en god presisering som fort kan bli glemt.

Fem om dagen

Kapittel 8 deler Anita at når man har et lederansvar krever det en ekstra bevissthet om hvordan man henter energi. For hennes egen del lader hun sine batterier gjennom å være helt alene og ha masse tid til skriving (helst flere dager). En leder må kunne se løsninger og motivere andre når situasjonen føles håpløs, og oppgaven innebærer at et stort arbeidspress. For å få til dette må enhver leder være god innsikt i hva som gir energi. En av de viseste personene vi har hatt i Norge vil jeg si er Per Fuggeli. Han lister opp disse 5 ingrediensene for god helse og overskudd:

  1. Verdighet: Dette innebærer å ha respekt for seg selv og andre, å ha integritet, selvrespekt og selvverd.
  2. Tilhørighet: Det å være en del av noe, et fellesskap som støtter en
  3. Mening: Dette kan defineres som en følelse av formål og betydning i livet.
  4. Trygghet: Tørre å være seg selv aka autentisk.
  5. Handlingsrom: Friheten til å ta egne valg og forme egen hverdag

Tillitsligningen

I siste halvdel av boken introduserer den såkalte «Trust Equation» som ble introdusert i boken «The Trusted Advisor. Den kan beregnes på følgende måte:

Tillit = (Troverdighet + Pålitelighet + Nærhet / Selvopptatthet)

For å oppnå en så høy så mulig tillit av bør det som står i telleren maksimeres mens det som står i nevneren bør være lavest mulig. Jeg har skrevet en egen artikkel om akkurat denne formelen som du kan finne her.

Oppsummering

Dette er hva jeg tar med meg fra å ha lest denne boken!

  • Det å være toppleder er ikke en lett jobb å ha! Man bør tenke seg godt om før man takker ja til det
  • Anita viser at god lederskap handler om åpenhet, sårbarhet og klarhet i møte med de hun leder.
  • Du vil falle (feile) som leder på et eller annet tidspunkt og det er helt greit
  • Tillit er noe som opparbeidet over tid og er ferskvare!

Boken er lettlest, spennende og vil absolutt anbefale den for en som vil få en bedre forståelse av hvordan en arbeidshverdag som toppleder er.

7 / 10

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating