I august 2014 var jeg nyutdannet sivilingeniør fra NTNU og hadde akkurat startet i min første jobb. Ti år senere har jeg hatt gleden av å arbeide for fire forskjellige arbeidsgivere, fra hvilke jeg har lært utrolig mye! Denne lærdommen vil jeg nå dele med deg. Kanskje du vil kjenne deg igjen i noen av punktene?
Mine viktigste erfaringer så langt!
- Get Shit Done: For å utmerke deg i en bedrift, må du være villig til å utføre det arbeidet som er nødvendig for å lykkes. Tidligere hadde jeg et tankesett om kun å gjøre arbeidet jeg selv fant spennende og inspirerende. Over tid endret dette seg til at jeg heller bestemte meg for å bruke tiden på de oppgavene jeg anså som nødvendige å løse, uavhengig av mine følelser knyttet til dem.
- Det er summen av små forbedringer som skaper fantastiske resultater: Jeg trodde tidligere at jeg trengte en genial idé før jeg kunne implementere noe, noe som førte til at lite skjedde. Etter flere år begynte jeg i stedet å løse små, tilsynelatende ubetydelige problemer som oppsto. Over tid innså jeg at det var disse 1% forbedringene som utgjorde den store forskjellen når det kom til kulturbygging, struktur, resultater, trygghet, trivsel, osv.
- Alle har sine svake sider: En av de største overraskelsene jeg fikk som nyutdannet, var kompetansenivået til mine kolleger. Jeg var overbevist om at alle kollegaene mine hadde full kontroll på alle aspekter av sin hverdag. Dette viste seg å ikke stemme. Denne erkjennelsen senket presset om å måtte få til alt og hjalp meg å akseptere at det er helt greit å ikke kunne alt, for det kan ikke noen andre heller.
- Se på problemer som muligheter for vekst: I begynnelsen hadde jeg en forventning om at arbeidshverdagen min skulle være engasjerende, enkel og forutsigbar. Over tid førte dette til stor frustrasjon da den faktiske arbeidshverdagen ikke stemte overens med mine forventninger. Til slutt måtte jeg justere mine forventninger, og da ble arbeidshverdagen mye bedre.
- Ta 100% eierskap til dine egne oppgaver og ignorer resten: I flere år forsøkte jeg å kontrollere både mine egne og andres oppgaver og ansvarsområder, for så å lære på den smertefulle måten at dette ikke er bærekraftig. Så lenge du gjør ditt beste og tar eierskap til ditt eget arbeid og holder de du eventuelt leder ansvarlige, må du gi slipp på resten. Ellers vil livskvaliteten din lide.
- Bruk 80/20-regelen på alt: Pareto-prinsippet har vært en game-changer i min karriere. Jeg forsøker hele tiden å identifisere de magiske 20% som gir meg 80% av resultatene. I teorien betyr dette at du kan oppnå 5X resultatene, så lenge du kan akseptere at 80% er godt nok. Det mest fantastiske er at det du anser som 80% godt nok, kan se ut som 100% for andre.
- Tenk stort, vær modig og ta risiko: Etter 10 år i arbeidslivet kan jeg påstå at jeg har blitt mye mer komfortabel med å utfordre min egen komfortsone. Jeg har oppdaget at det er mye mer å vinne på å tenke stort, ta sjanser og risiko. Jo flere sjanser jeg tar, desto større er sannsynligheten for å lykkes. Selv om ikke alt blir som forventet, hadde resultatet vært garantert det samme, nemlig null, hvis jeg ikke hadde prøvd.
- Trust the Process: Ting har en tendens til å ordne seg over tid hvis du gir det nok tid. Jeg hørte en gang en tidligere polfarer si: «Jeg bryr meg veldig lite om hvor jeg befinner meg i dag i livet, men jeg bryr meg mye om hvor jeg er på vei.» Dette synes jeg var et utrolig godt sitat. Å stole på at ting vil ordne seg når du gjør det du føler er riktig i øyeblikket, er viktig. Etter 10 år har hver eneste erfaring ledet meg til det neste nødvendige trinnet i min karriere.
- Sett av tid til refleksjon og personlig utvikling i hverdagen: Vi lærer alle utrolig mye hver eneste dag. Men den største utfordringen er at disse erfaringene går oss forbi fordi vi ikke tar oss tid til å reflektere over dem. En ubevisst erfaring er ingen erfaring. Jo bedre du blir til å reflektere, desto mer nytte vil du automatisk få av det du opplever. Fem minutters daglig refleksjon, der du stiller spørsmålet «Hva har jeg lært i dag?», gjør en stor forskjell over tid!
- Ikke ta snarveier underveis. Når du skal gjøre noe så gjør det skikkelig: Coachen Christer Olsson har sitatet: «Du leverer så lenge du lærer», og denne uken fikk jeg akkurat det erfare. Kom på jobb mandag morgen, trøtt, og fant vaskemaskinen stappfull; vi var tomme for oppvasktabletter. Fant en flaske med oppvaskmiddel, og 2 sekunder senere hadde jeg brukt dette i store mengder i oppvaskmaskinen. Fant smertelig ut 10 minutter senere at dette overhodet ikke var en god idé, bortsett fra et ufrivillig skumparty på kjøkkengulvet på kontoret. Ikke ta snarveier selv om det virker veldig enkelt. Du ender fort opp med å skape mye merarbeid for deg selv, som dere kan se på bildet i denne artikkelen.
Hvilke erfaringer er det du har gjort deg i yrkeslivet så langt?
Hva synes du om denne artikkelen?