Lukk øynene dine og tenk på en skikkelig god leder som du har hatt eller har gleden av å jobbe for. Hva var det ved denne personen som gjør at du anser vedkommende som en god leder? Jeg har i denne artikkelen reflektert selv over hva en god leder er for min egen del noe som resulterte i hele 9 forskjellige kvaliteter. Men før vi begynner med de, la oss se på hva en leder faktisk er!
Hva er en «god» definisjon på en leder?
En leder er en person som ansvaret for å styre og koordinere aktivitetene til en gruppe mennesker i en organisasjon eller et selskap etter et spesifikt formål. Lederen skal bidra til at den samlede resultatet fra hele gruppen er større enn hvis hver enkelt person skulle gjøre jobben selv.
Eksempler på gode ledere og hva kjennetegner disse
Når jeg lukket øynene selv så jeg for meg følgende personer: Jesus, Volodymyr Zelensky, Nelson Mandela og Simon Sinek for å nevne noen. De har alle forskjellige kvaliteter men nedenfor har jeg inkludert de 9 viktigste egenskapene som jeg verdsetter i en god leder:
- De er villig til å ta sjanser og gå mot strømmen ved å se utenfor boksen, tenke annerledes og handle modig, selv når andre er redde for å gjøre det.
- De er ikke begrenset av komfortsonen, men heller motivert av å oppnå resultater
- De ser mennesker som hele mennesker, de tar hensyn til både den profesjonelle og personlige siden av en person og tar vare på begge.
- De kjenner personene de leder, de gjør en innsats for å forstå hver enkelt av sine medarbeideres styrker og svakheter.
- De går foran som et eksempel, de følger de prinsippene de forventer at andre skal følge og viser at de tror på det de sier.
- De har integritet, de er ærlige, åpne og oppriktige, og gjør det som er riktig, ikke bare det som er lett.
- De gir ærlige og direkte feedback, de er åpne og ærlige om hva som fungerer og hva som ikke gjør det, og hjelper deres medarbeidere til å vokse.
- De er nysgjerrige og opptatt av å utvikle seg som personer, de er alltid på utkikk etter nye måter å forbedre seg og deres team.
- De motiveres av å se andre lykkes, deres suksess måles ikke bare av sine egne prestasjoner, men også av hvor mye deres medarbeidere har lykkes.
Ting tar tid!
Bli en god leder tar tid og er en kontinuerlig prosess. Det er en kombinasjon av å ha riktig mindset, å utvikle ferdigheter og å få erfaring. En god leder er ikke født, men skapt gjennom hardt arbeid, øving og læring. Det er viktig å være åpen for å ta lærdom av feilene og å fortsette å forbedre seg selv og deres lederskap.
Hva synes du om denne artikkelen?