Hopp til innholdet

Bokanmeldelse: Good to Great

Har du noen gang lurt på hva som er suksessoppskriften for å lykkes som bedrift? Da er dette bokanmeldelsen du har lett etter!

Informasjon om boken

Tittel: Good to great (GtG )
Forlag: Harper Collins Publishers
Forfatter: Jim Collings – Amerikansk forsker, forfatter, foredragsholder og konsulent
Utgitt: 2002
Hovedmålgruppe: Bedriftsledere / Ledere
August 2019: Leste 100% av boken

Formålet med boken

Formålet med denne boken er å forklare hva som skiller de aller mest suksessfulle bedriftene fra bedrifter med en mer ordinær grad av suksess. Etter 5 år med research har forfatteren Jim sammen med over 15 andre forskere undersøkt hva som skiller de beste fra de andre. Arbeidet fra denne forskningen resulterte i denne boken som viser helt konkret hva 28 forskjellige selskaper gjorde for å bli fremgangsrike innenfor sine felt.

Anmeldelse

Det er flere år siden jeg leste boken i sin helhet men jeg har igjen gått gjennom boken, og hentet ut de beste poengene fra boken.

Overordnet konsept for boken: «Svinghjulet»

Bedriftene som presenteres i boken går alle gjennom en tydelig forandring i måten de trives på. Denne forvandlingen kan deles inn i to faser: Oppbygging og Gjennombrudd. Innenfor disse to har vi følgende konkrete konseptene.

  • Disiplinerte mennesker: «Lederskap av femte nivå» og «Først hvem… deretter hva»
  • Disiplinert tekning: «Konfronter de brutale fakta» og «P-konseptet»
  • Disiplinert handling: «Disiplin som kultur» og «Teknologi som akselerator»

Rundt hele denne strukturen ligger konseptet «svinghjulet» som beskriver helheten av forvandlingsprosessen. Dette begrepet er beskrevet ytterligere i oppsummeringen nederst.

La oss nå gå inn på gullkornene for hver av konseptene i boken:

Lederskap av 5. nivå

Samtlige av topplederne i de 28 bedriftene praktiserte såkalt lederskap av 5. nivå. Nedenfor har inkludert hva dette innebar i praksis.

  • De hadde en kombinasjon av følgende personlig egenskaper: Beskjedne, bestemte, ydmyke og fryktløse
  • Fanatisk driv i seg til å skape resultater
  • Mest opptatt av at selskapet fremgang enn sin egen rikdom og sitt eget rykte. De ønsker ikke å bli dyrket som helter når suksessen inntraff de.
  • Opptatt av å gi æren til faktorer utenom seg selv når det går bra i selskapet!
  • Hele 10 / 11 GtG-toppledere kom fra selskapets egne rekker

Først hvem… detter hva

Vi er fortsatt i oppbyggingsfasen med å forbedre et selskap fra godt til fremragende og til forskernes overraskelse var det ikke en ny visjon eller ny strategi som var det første skrittet for GtG selskapene. Topplederne var først og fremst opptatt av hvilke personer som de ønsket å ha med på laget! Jeg synes dette var et godt sitat fra boken:

«Jeg vet faktisk ikke hvor vi skal. Men jeg vet at hvis vi får ansatt de rette menneske på riktig plass samtidig som vi får feil mennesker til å hoppe av, da finner vi alltid ut hvordan vi skal kjøre til en fremragende sted»

Nedenfor har jeg inkludert hva dette ga av resultater for de ulike selskapene.

  • Behovet for å motivere og administrere folk faller bort
  • Belønning og incentiver ble brukt for å få de riktige personen om bord og holde dem der
  • Ansatte i selskapene ble enten i selskapet i lang tid eller de hoppet av kvikt
  • Det viktigste lederne gjorde var å sette de rette personene på de rette plassene slik at de kunne arbeide selvstendig uten konstant oppfølging
  • GtG selskapene ble ikke ledet av et geni med tusen hjelpere men eller at man jobbet sammen med de ansatte for å lykkes!

Oppsummering og score

Alt i alt synes jeg denne boken har veldig mange gode poenger som er utarbeidet på empirisk data gjør boken mer troverdig enn andre lignende bøker. Den gjør komplekse beskrivelser enkelt og av den grunn får denne boken en score på:

8 / 10

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating