Hopp til innholdet

Bokanmeldelse: Purple Cow

Seth Godin er en levende legende innen markedsføringsfeltet og har skrevet utallige bøker rundt temaene markedsføring, forretningsutvikling, entreprenørskap, lederskap og kreativitet. «Purple Cow» hadde en så fengende tittel at jeg bare måtte lese den! Her er anmeldelsen:

Bokinformasjon

Forfatter: Seth Godin
Full tittel på boken. Purple Cow – Transform your business by being remarkable
Utgitt: 2002
Målgruppe: Alle bedriftseiere
Juli 2023: Leste 90% av boken

Anmeldelse

«Purple Cow» er en lettlest og tankevekkende bok som enhver bedriftseier bør lese en gang eller to. Seth Godin tar oss med på en reise gjennom markedsføringsverdenen og utfordrer tradisjonelle tilnærminger til hvordan vi kan gjøre produktene og tjenestene våre bemerkelsesverdige.

Hovedpoenget til Seth Godin i boken «Purple Cow» er at det er helt nødvendig å gjøre ting helt annerledes for å lykkes med å skape en dedikert kundebase. Det er ikke lenger tilstrekkelig å bare skape gode produkter. Det må være fantastiske produkter som forbrukerne blir så begeistret for at de aktivt deler det med sine venner. Disse eksepsjonelle produktene har en unik og iøynefallende kvalitet som gjør at de skiller seg ut i markedet og har en tendens til å selge seg selv.

Nedenfor har jeg inkludert noen av gullkornene i boken:

  • The vast majority of folks are just to busy and will ignore you, regardless of how many ads you bye
  • What all of these («Purple Cow») companies have in common is that they have nothing in common. They are outliers. They are super-fast or super slow. Very exclusive or very cheap. Very big or very small.
  • Don´t try to make a product for everybody, because that is a product for nobody.
  • You have to start selling (marketing) to left side of the idea diffusion curve before you go to the right
  • The good news is that the prevailing widsom makes your job even easier. Since just about everyone else is petrified of the Cow, you can be remarkable with even less effort.
  • Being safe is risky.
  • The lesson is simple – boring always leads to failure.
  • Getting in the habit of doing the «unsafe» thing every time you have the opportunity is the best way to learn to project – you get practice at seeing what´s working and what´s not.
  • The only route to healthy growth is a remarkable product .

Hverdagseksempel på «Purple Cow» bedrift

Hva slags melk er det du kjøper når du er på butikken? Velger du Tine, Q-Meieriene eller et av de mindre merkevarene? Frem til et år siden så hadde jeg ingen preferanse på hva slags melk jeg kjøpe på butikken. Dette har derimot forandret seg det siste året. Q-Meieriene introduserte artige bokstavkrøll som består av 18 forskjellige illustrasjoner der de har satt sammen forskjellige bokstaver som en gåte. Se bilde til høyre —>

Det er også en annen ting som er spesielt med melkekartongene og det er at telefonnummeret til administrende direktør er printet på samtlige kartonger. Det synes jeg er helt fantastisk! De har lykkes å gjøre et helt vanlig produkt noe helt unikt og jeg anbefaler andre jeg kjenner om å kjøpe denne melken fordi disse to tingene.


Oppsummering

Jeg tenker at boken kan oppsummeres med følgende punkter:

  • Ikke vær så redd for å skille deg ut blant andre – det er faktisk en bra ting
  • «Remarkable» produkter er noe som tar lang tid å skape
  • Noe av det farligste du kan gjøre som bedriftseier er å gjøre som alle andre
  • Folk flest er livredd for å skille seg ut, brukt dette til din fordel

Basert på dette får denne boken en score på:

7 / 10

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating