Hopp til innholdet

Bokanmeldelse: Suveren på jobb

Endelig hadde Morten (forfatteren av denne boken) landet drømmejobben i Boston Consulting Group i London. Han ville bli best og var derfor den første som var på jobb og den siste som dro hjem for dagen. Kvelder og helger ble også brukt på å jobbe. Til tross for dette leverte Natalie vesentlig bedre kvalitet og innsikt på sitt arbeid, og dette ved å jobbe vesentlig mindre. Etter tre år i jobben fortsatte dette å inntreffe, og da kom «Natalie-spørsmålet» for første gang: Hvordan kunne hun prestere bedre på langt færre timer? Hva er hennes hemmelig oppskrift? Det er det denne boken handler om.

Jeg har samlet de aller viktigste høydepunktene fra denne boken i denne bokanmeldelsen. God lesning!

Bokinformasjon

Forfatter: Morten T. Hansen – Professor + Forfatter
Bok tittel: Suveren på jobb: Hvordan de beste gjør mindre, jobber bedre og oppnår mer
Utgitt: 2018
Målgruppe: Alle som er i arbeidslivet
2019: Leste 100% av boken

Anmeldelse

Morten T. Hansen ledet et av de mest omfattende forskningsprosjektene innenfor temaet individuelle arbeidsprestasjoner og denne boken er en oppsummering av disse studiene. Det som er kult med dette prosjektet er størroelsesomfattenget av antall personer (>5000 personer) på tvers av bransjer som er inkludert i studiet. For en som har lest mye selvutviklingsbøker oppleves denne boken svært troverdig på grunn av akkurat dette. Et av de første begrepene som blir påpekt er dette: det er viktig at du jobber smart, men hva betyr dette egentlig?

Hva er å jobbe smart?

Smart arbeid (jobbing) innebærer å maksimere verdien av arbeidet sitt ved å velge noen få aktiviteter og legge intens målrettet innsats i disse aktivitetene.

Morten fant ut at det var 7 ulike måter man kan jobbe smart på fordelt på to hovedkategorier:

MESTRING AV EGET ARBEID
1. Gjøre mindre, men gjør det fullt og helt
Kutt ned på antall oppgaver
– Si NEI til ting
– Sett gode rammer for deg selv (fokustid)
2. Legg om arbeidet ditt
– Bruk tiden på det som skaper faktisk verdi
Eliminer det som ikke skaper verdi
– Finn måter å effektivisere arbeider på
3. Ikke bare lær, loop!
kvalitet er viktigere enn kvantitet
– søk feedback hver gang du kan
– sett av tid til refleksjon så du kan lære av dine feil
4. Lidenskap og følelse av mening
– Utvid til lidenskapsirkelen
– Prøv å ta steg på meningspyramiden
SAMARBEIDSMESTRING
5. Sterke pådrivere
– Inspirere og engasjere andre
– Bruke smart ståpåvilje for å unngå motstand
– Forankre en tydelig «Hvorfor»

6. Debatt og samhold
– Skap absolutt trygghet i teamet
– Utvikle team med ulik ferdigheter + personl.
– Samle dere rundt teamets mål

7. Samarbeids to synder
– For lite samarbeid
– For mye samarbeid
Oversikt over de 7 måtene man kan jobbe smartere på

Prinsipp 1: Gjøre mindre, men gjøre det fult og helt

Eksempel på dette prinsippet: Sushi sjefen som perfeksjonerer hver bit

I 2021 ble dokumentarfilmen «Jiro Dreams of Sushi» vist på kinoer verden rundt. I denne filmen man blir kjent med både far (Jiro – 80 år) og sønn (snart 50 år) og hvordan de hver eneste dag arbeider med å perfeksjonere hver eneste sushi bit for sine gjester. Det er en fascinerende film som viser hvordan en «besettelse» om å skape den perfekte biten har ledet de til anerkjennelse verden over. Jiro var den første sushikokken i verden som fikk tildelt 3 Michelin stjerner og dette kom ikke ved en tilfeldighet. Han brukte et helt liv på å perfeksjonere de 20 bitene de serverer og han er fortsatt ikke ferdig med utviklingen. Han praktiserer virkelig det første prinsippet i boken «Gjøre mindre, men gjøre det fult og helt».

«I dagliglivet nedvurderer vi ofte besettelser og betrakter dem som farlig eller svekkende. Men en besettelse kan være en produktiv styrke.»

Morten T. Hansen

Ockhams barberkniv prinsipp – Fjernt alt unødvendig

Denne idéen ble laget av filosofen William av Ockham og den påstår at jo det er hensiktsmessig å kutte ned på antall steg i en prosess desto bedre er det. Dette gjør at man kan fokusere på å løse andre oppgaver – og oppnå langt bedre resultater. Det er viktig å påpeke at man ikke ønsker å kutte ned på alt, men gjøre alt man kan for å redusere antall aktiviteter – samtidig som man opprettholder alt som trengs for å levere et godt produkt. Prinsippet kan brukes på tvers av arbeidsoppgaver som: målsetninger, kunder, prioriteringer, oppgaver, e-poster, møter. Poenget er å gå fra mange til få.

Prinsipp 2: Legge om arbeidet ditt

Dette prinsippet handler om å «legge om» arbeidet slik at fokuset hele tiden er å skape faktisk verdi av det du gjør. Målet her er ikke å arbeide flere timer men heller tilpasse arbeidet til å bruke tiden på det som er mest verdiskapende. Nedenfor har forfatteren laget en formel for akkurat dette:

Verdien av en persons arbeid = Utbytte for andre x kvalitet x effektivitet

Skal du levere et arbeid av høy verdi må det først og fremst ha nytteverdi for andre enn deg selv. Når du så ha fått til dette er det kvaliteten og effektiviteten (tiden brukt) som så skal maksimeres. Tilpasningen av din arbeidshverdag kan gjøres i lys av disse tre elementene. Nedenfor har jeg listet opp to tiltak du kan gjøre med en gang:

  • Få en oversikt over hva du bruker tiden på i din jobbhverdag. Gå gjennom med din nærmeste leder om det faktisk er verdifullt arbeid eller om det kan elimineres.
  • Identifiser de aktivitetene du gjør som er av høy verdi og alloker mer tid til dette.
  • m.m

Det å produsere stor verdi i arbeidet er å skape utbytte andre har enorm nytte av samt å gjøre det effektivt og med høy kvalitet

Morten T. Hansen

Prinsipp 3: Ikke bare lær, loop!

De som presterer på topp, slår seg ikke til ro – de befinner seg i en kontinuerlig læringsprosess

Morten T. Hansen

Har du hørt at det behøves 10 000 timer målrettet øvelse for å mestre en idrettsgren eller fagområde? Forskningen forteller at dette bare er delvis sant. Det viser seg nemlig at det ikke kun handler om hvor mange timer du øver, men hvordan du lærer. De som skiller seg ut i jobbsammenheng er de som aktivt bruker læringsloppen hvor kvaliteten – ikke kvantiteten – for hver handling som er avgjørende. Læringsloopen består av fire forskjellige steg og er listet opp nedenfor:

  • Steg 1: Handling – Utfør jobben som skal gjøres
  • Steg 2: Vurdering – Hva ble resultatet
  • Steg 3: Tilbakemelding – Få feedback av noen du respekterer
  • Steg 4 Justering – Tilpass strategien for neste gang

Det er denne kontinuerlige iterasjonen av handling, egenrefleksjonen og justering som gjør den store forskjellen på sikt.

Prinsipp 4: Lidenskap og følelse av mening

I en stor undersøkelse utført av virke oppga 1 / 5 deltagere at de hadde sagt opp en tidligere jobb pga mistrivsel. Og det er her det neste prinsippet blir introdusert. De som presterte over gjennomsnittet opplevde en god kombinasjon av lidenskap og følelse av mening. Når vi snakker om lidenskap så mener vi at jobben gir en energi, å oppleve en følelse av begeistring og entusiasme. Forfatteren definerer mening i denne sammenheng når du yter verdifulle bidrag som du selv opplever som meningsfulle til andre. Dette kan både være individer eller organisasjoner. Dette synes jeg var en god skille mellom begrepene:

  • Lidenskap spør: Hva kan verdien gi meg? (Gjør noe du virkelig liker å gjøre)
  • Mening spør: Hva kan jeg gi verdien? (Gjør noe som bidrar til andre)

Det er krysningspunktet mellom disse to «sfærene» som resulterer i en fokusert en energi. Nedenfor jeg samlet hvordan du kan maksimere disse to områdene i din rolle.

6 områder for å styrke din lidenskap på jobbMeningspyramidens 3 nivåer
1. Oppnåelseslidenskap: Get sh#t done
2. Kreativ lidenskap: Fin nye måter å gjøre ting på
3. Lidenskap for samhold med andre
4. Læringslidenskap: Utvikle meg som person
5. Kompetanselidenskap: Bli en fagekspert
6. Stolthet over å utføre jobben godt: Ha høy integritet
Nivå 1: Tilføre verdi til andre
Nivå 2: Gjør det som er meningsfult for deg
Nivå 3: Søk samfunnsengasjement
Oversikt over lidenskapssirkelen og meningspyramiden

Forskningen viser at de som har både stor lidenskap og en sterk følelse av mening er mer energi og får gjort mer per arbeidstime, uten å jobbe overtid. Men hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke opplever noen av disse? Søk etter en ny rolle, eller start letingen etter en ny jobb.

Prinsipp 5: Sterke pådrivere

I forskningen til Morten og teamet fant de de ut at det ikke kun var nok å mestre sitt eget arbeid for å jobbe smart. Personene som gjorde det best når det kom til prestasjon hadde også tre klare ferdigheter når det kom til samarbeid med andre. Og den første av disse er å være en såkalt «sterk pådriver». Disse personene benyttet seg av hovedsakelig to ferdigheter:

  • De inspirerte folk og appellerte til følelser som vel fornuften for å oppnå støtte
  • De brukte såkalt smart ståpåvilje noe som innebærer at man holder ut tross for eventuelle vanskeligheter og benytter egne taktikker for å beseire motstand og snu den til egen fordel.

Prinsipp 6 og 7: Debatt og samhold + Samarbeidets to synder

Samhold og psykologisk trygghet var også faktorer som bidro aktivt til en økt prestasjon på arbeidet. Det var også tydelig at du bør prøve å finne en balanse mellom «for lite» og «for mye» samarbeid på teamet. Du ønsker at kollegaer skal jobbe sammen, men du ønsker ikke at det skal bli til hinder effektiviteten.

_____________

Sitater fra boken

  • Det som teller i livet, er ikke bare det at vi har levd. Det er hvilken forskjell vi har gjort i andres liv som avgjøre betydningen av livet vi fører – Nelson Mandela
  • Det som du er, vær fullt og helt, og ikke stykkevis og delt. – Henrik Ibsen
  • Suksessens arroganse er å tro at det du gjorde i går, vil være nok for i morgen. – William Pollard
  • Jeg fikk mye viktig lærdom fra faren min, ikke minst at du kan mislykkes i det du ikke har lyst å drive med, derfor kan du like gjerne ta sjansen på å gjøre det du virkelig liker – Jim Carrey
  • Jeg har lært at folk vil glemme hva du sa og hva du gjorde men de vil aldri glemme hvordan du fikk dem til å føle seg – Maya Angelou

Oppsummering

«Suveren på jobb» er fantastisk bok for deg som ønsker å virkelig lykkes i yrkeslivet. Gjennom forskning viser Morten på en brilliant måte hvordan du faktisk kan få en fantastisk spennende arbeidshverdag. Jeg har selv brukt disse prinsippene de siste 5 årene og jeg har erfart at de har skapt så mye verdi for meg. Jeg har aldri vært så motivert og følt på den meningen jeg gjør i min hverdag.

Slik ville jeg oppsummert boken:

  • Ta 100% eierskap over din egen arbeidshverdag
  • De store resultatene skjer når du gjør små forbedringer hver eneste dag på jobb
  • Kombinasjonen av lidenskap og mening er et prinsipp som kan brukes også utenfor jobb

Basert på dette får denne boken en score på:

9 / 10

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating