Hopp til innholdet

Bokanmeldelse: The Making of a Manager

Julie Zhou er en av de første ansatte i facebook og har spilt en stor rolle i suksess til selskapet. I denne boken forteller ho sin spennende reise om hvordan hun utviklet sine lederegenskaper i facebook. Her får du min oppsummering og favorittsitater fra boken. God lesning!

Bokinformasjon

Forfattere: Julie Zhuo
Bok tittel: The Making of a Manager
Slogan: What to do when everyone looks to you
Utgitt: 2019
Målgruppe: Alle som ønsker å lære mer om hvordan fantastiske kulturer utvikles
2020: Leste 100% av boken
2024: Skumleste boken på nytt!

Oppsummering

Dette er en fantastisk bok for alle som ønsker å bli en bedre leder og bygge solide team. Jeg tror det er noe for både deg som har ledet et team i årevis eller er helt ny i rollen.

Dette er de viktigste innsiktene jeg tar meg med meg:

  • Ansettelse av nye mennesker til en bedrift er en fantastisk mulighet som skal utnyttes til det fulle. Det er ikke et problem som skal løses fortest mulig (tenkte dette før). Det å ansette en riktig person (personlighet, erfaring og ferdigheter) kan heve effektiviteten og trivsel for samtlige i teamet.
  • Som avdelingsleder
    • Er det din jobb å oppnå bedre resultater fra en gruppe mennesker som jobber sammen
    • Kjenner styrkene og svakhetene til de du leder –> Utnytte dette til det fulle
    • Ikke bruker for mye tid på de som presterer dårligst i teamet
  • Som avdelingsleder (manager) vil du alltid være i tidsnød. Det er derfor helt kritisk at du har en klar visjon du jobber mot, har en konkret plan og utfører de stegene tingene først. Hver dag. Hver måned. I årevis.

Basert på dette får denne boken en score på: 9 / 10



SITATER

Julie har veldig mange gode poenger og «oneliners» så jeg bare måtte inkludere sitatene direkte i selve anmeldelsen.

Sitater som var relatert til ansettelser (Beste i boken):

  • Hiring is not a problem to be solved but an opportunity to build the future of your organization
  • As a growing organization, hiring well is the the single most important thing you can do
  • Great exercise – Map out where I hope my team will be by the end of the year. I create a future org chart, analyze gaps in skills, strenghts, or experiences, and make a list of open role to hire.
  • At the end of the day, you are the person who ultimately owns the team you build.
  • Internship is a great way to hire, you get a much better understanding of how they work.

Generelle sitater:

  • Great managers are made, not born
  • Your job, as a manager, is to get better outcomes from a group of people working together.
  • The ultimate goal of a great manager is to help your team achieve great outcomes
  • Adaptability is a key trait of a great manager. As your team changes – whether it´s goal shifting, people joining or leaving or proceses evolving – what you do will also change.
  • The best outcomes come from inspiring people to action, not telling them what to do
  • What get´s in the way of good work: 1 – dont know what good work looks like or 2 – are not motivated
  • People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.
  • Truly great manager have one quality that sets them apart from other: They discover what is unique about each person and than capaitalize on it.
  • Warning: Don´t let the worst performers dominate your time – try to diagnose, adress, and resolve their issue as swiftly as you can.
  • You want members in your team that works as a multipliers and not dividers. The presence of this person makes the rest of your team less effective.
  • If you don´t believe someone is set up to succeed in his current role, the kindest ting you can do is to be honest with him and support him in moving on.
  • Honest feedback is necessary for people to grow to their highest potential. Feedback is given on skill and result and not the person. Its a gift to help the person reach their goals. Ensure that the feedback is recieved correctly «Does this make sense».
  • When I got more than eight reports, I startet to feel like I didn`t have enough hours in the day to support everyone well.
  • When you increase your team you have some major skills: hire exceptional leaders, build selfreliant teams, establish clear vision, and communicate well.

Sitater knyttet til å få ting til å skje!

  • The path to success is never a straight line. Its not about about having the single, brilliant, lightning flash insight that suddently wins the game. Instead, its about consistent planning and execution.
  • Make a concrete vision –> Make a plan for attack –> Do the thing which things matters the most
  • What we can achieve is bounded only by the limits of our imagination. If we can dream better, we can do better.

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating