Hopp til innholdet

Bedriftskultur

Begrepet kultur er er summen av de normer, verdier og tradisjoner som en gruppe mennesker handler ut i fra. I denne artikkelen gå enda dypere i dette begrepet og gi en rask introduksjon til hva en bedriftskultur er!

Hva er en bedriftskultur?

Alle bedrifter har en form for kultur, bevist eller ubevisst. Denne bedriftskultur sier hvordan ting blir gjort på arbeidsplassen. Den kan utfolde seg på veldig mange forskjellige måter, nedenfor har jeg inkludert noen eksempler på ulike bedriftskulturer som kan oppstå:

  • Hierarkisk: En kultur som preges av kontroll og at alle ansatte skal følge en sett med regler
  • Kundesentrert: Hovedformålet i alt man gjør er å tjene kundene i bedriften
  • Resultat basert: Alle bidrar for å oppnå et spesifikt resultat
  • Oppgavefokusert: Det viktigste er å utføre spesifikke oppgaver
  • m.m.

Summen av mennesker som jobber i selskapet = Bedriftskulturen

Har du hørt utrykket «kulturen sitter i veggene i vår bedrift» før? Dette er selvfølgelig ikke sant. Hver bedriftskultur skapes av summen av menneskene som arbeider i bedriften på nåværende tidspunkt og de som har jobbet der tidligere. Hver ansatt som starter i selskaper gjennomgår en onboarding prosess der de lærer seg hva som er forventet oppførsel i bedriften. Dette kan inkludere for eksempel:

  • Oppmøtetidspunkt på jobb
  • Arbeidstid
  • Skriftlig og muntlig kommunikasjonsform
  • Passende kleskode
  • Oppnåelse av resultater

Kulturen i din bedrift påvirker hele organisasjonen og ofte den delen som ikke blir jobbet nok med, mer om det nedenfor.

Hva er en god bedriftskultur?

En god bedriftskultur er når kulturen i din bedriften bidrar aktivt til at ønsket målsetning blir nådd. Du ønsker at kulturen din skal tjene ditt overordnende mål som selskap. Hvis formålet er å ha strålende fornøyde kunder så ønsker du at kulturen skal bygge opp under dette. Dette kan utfolde for eksempel slik:

  • Når en kunde ringer så tar vi alltid telefonen
  • Vi tar kontakt med kunder hvis vi ikke har snakket med de på 1 uke
  • Vi stiller alltid kundene våre dette spørsmålet: er det noe du behøver hjelp av meg denne uken?

Poenget jeg ønsker å få frem er at en god bedriftskultur er hva du ønsker at den skal være. I din bedrift kan kan være helt riktig å ha oppgavefokusert bedriftskultur mens dette ville vært helt katastrofalt i en annen bedrift. Men hvordan utvikler man den rette bedriftskulturen?

3 Steg: Slik skapet du en «god» bedriftskultur!

Dette er en veldig forenklet prosess men jeg ønsker at du allerede i dag skal få noen nyttige tips på veien rundt å styrke din bedriftskultur.

Steg 1: Hva slags bedriftskultur er rett for vår bedrift?

Her er det mange bedrifter som går på en blemme. De har rett og slett ikke noe bevisst forhold til hva slags kultur de ønsker i bedriften. Før man har konkretisert noen faktiske punkter av hva man ønsker har holdninger og handlinger i bedriften kan man heller ikke utvikle den.

Steg 2: Hva er vår nåværende bedriftskultur?

Se for deg at du ansetter en ny avdelingsleder i din bedrift. Hvordan vil det være for ham / henne å starte i deres selskap? Hvordan kommuniserer dere med hverandre? Hvilke ord ville han ha brukt for å gjengi hvordan det har vært å starte hos dere?

Den eneste måten å finne ut hvor ditt startpunkt er når det kommer til bedriftskultur er å spørre de som jobber der. Den enkleste måten er å sende ut en anonym spørreundersøkelse slik at du er sikker på at du får rett vurdering av utganspunktet.

Steg 3: Involver alle ansatte til en verdikartlegging

Nå som du vet hva slags bedriftskultur du ønsker og hva utgangspunktet ditt er kan du starte med å arbeide med kulturen. Det er helt nødvendig ansatte i din bedrift opplever sin stemme er av betydning i selskapet. Dette oppnår du bare ved å involvere til en verdikartlegging. Her er ikke poenget å finne tre verdier (for eksempel: åpenhet, raushet og punktlighet) men å lede de ansatte i en bevisstgjøringsprosess om hva slags arbeidsplass de selv ønsker å være en del av. Det er når du får de ansatte med på denne prosessen at bedriftskulturen blir utviklet da alle forstår viktigheten og er enige om ønsket formål!

Oppsummering

Å skape din ønskede bedriftskultur er både tidskrevende og vanskelig. Det fantastiske med det er at når den rette kulturen er på plass, så vil alt arbeidet være verdt det! Masse lykke til!

Hva synes du om denne artikkelen?

  • Rating