OKR står for Objective Key Results og er et målstyring system/verktøy som mange av de største og mest fremgangsrike bedriftene bruker! Google, Netflix og Amazon er noen eksempler. Nedenfor har jeg samlet den viktigste informasjonen om dette verktøyet og hvordan du kan starte å bruke det selv!
Hva er OKRer (objective + key results) på norsk?
«Objective» kan oversettes til hensikt på norsk, altså hva du ønsker å oppnå. «Key Results» vil henvise til hvordan du vil oppnå den overordnende hensikten og kan oversettes til nøkkelresultater. Hensikten behøver ikke å være en spesifikk og konkret men dette er noe nøkkelresultatene dine må være. Mer om dette nedenfor.
Hva er forskjellen mellom OKRer og KPIer?
OKR er et målsetting rammeverk mens KPIer bestemmer hvilke nøkkelfaktorer som må oppnås for at bedriften skal lykkes. KPIer er ofte en inkludert del av OKR rammeverket. La oss se på et svært forenklet eksempel nedenfor:
OKR1: Vi ønsker å øke bedriftens omsetning med 30% i Q4 i år (KPI: Bedriftens omsetning)
OKR 2: Vi ønsker å øke lønnsomheten vår fra 5 til 10% i Q4 i år (KPI: Lønnsomhet)
Her ser du tydelig at KPIene kan være en del av OKRene, jeg vil gå dypere inn i dette tema senere i artikkelen.
Hvorfor bruker så mange bedrifter seg av OKR målstyring?
Rammeverket benyttes av team og individer til å sette utfordrende, ambisiøse mål med målbare resultater. Det virkelige kraftige med bruk av dette systemet er at alle ansatte vet hva sine kollegaer og ledere har som målsetning. Det er her de store selskapene lykkes stort. Google har i en årrekke brukt dette verktøyet der hver ansatt skal hvert kvartal setter sine individuelle OKR. Alle fra de som jobber på gulvet til direktøren i Google deler så sine OKR, slik at alle vet hva som er målet. Du kan oppsummere og si at OKRer sørger for at alle i selskapet til en hver tid kan følge utvikling mot målet, gjøre eventuelle tilpasninger og heie på hverandre.
Hva synes du om denne artikkelen?