Markedstilpasning refererer til prosessen med å gjøre endringer på et produkt eller en tjeneste for å nå nye kunder og markeder. Et synonym for dette kan også være produkttilpasning.
Det er konstant forandring i ønsker og behov hos målgruppen du ønsker å nå, og det er derfor helt kritisk og nødvendig å gjøre tilpasninger deretter.
Målet med markedstilpasning eller produkttilpasning er å forbedre såkalt product-market fit for målgruppen din til enhver tid. Du ønsker faktisk å løse så mange problemer som kundene dine har.
Hvordan ser dette ut i praksis?
Før man starter å gjøre tilpasninger på tjenesten eller produktet man leverer, er det viktig å analysere hva målgruppen din ønsker. Dette kan gjøres gjennom spørreundersøkelser, intervjuer, konkurrentanalyser m.m.
Etter en grundig kartlegging kan du begynne å jobbe kreativt med å forbedre tjenesten din, slik at du oppnår bedre product-market fit for målgruppen din.
Fordeler og ulemper ved markedstilpasning
De største fordelene med å jobbe systematisk med dette er økning av markedsandel, bedre kundelojalitet, et konkurransefortrinn og kontinuerlig innovasjon av tjenesten du leverer. Ulempen er derimot at det er svært komplekst og tidskrevende.
Hva synes du om denne artikkelen?